A Zsuzsi Erdei Vasút Magyarország legrégebbi keskeny nyomtávolságú vasútja. A Debrecenhez tartozó Gúth erdeiben kitermelt fa szállítására épült. 20 km/h sebességgel vontatta a fával rakott kocsikat. 1882. július 16-án megindult a közlekedés az első 20 km szakaszon Debrecen és Nyírmártonfalva között.
A személyforgalom 1923-ban indult meg a vonalon. Ehhez fejlesztésre volt szükség. A járműpark egy részét lecserélték korszerűbbre, megépült a Debrecen-Fatelep állomás épülete. 1925-ben meghosszabbították a vonalat az Acsádi útig, beszereztek két motorkocsit. Felgyorsult a személyszállítás, mert a sebessége 35 km/óra volt. 1931-ben a turistaházig, 1937-ben a Várhegyig hosszabbították meg a vonalat; ekkor 36 km hosszúságú volt.
1939-ben megváltoztatták a vasútüzem nevét Debreceni Városi Gazdasági Vasútra. A második világháborúban erősen megrongálódott. Az 1946-os gyors helyreállítást követően már Nyírlugosig tartott a pálya. Ekkor a 20 km-es menetdíj 6 db tojás volt. 1949-ben államosították. A MÁV kezelésébe került vasútüzemen 1950-ben végeztek nagyobb fejlesztést. Ekkor Nyírbéltekig közlekedett, 49 km-re nőtt a vasúti pálya hossza. Beszereztek 3 db gőzmozdonyt is. 1955-ben megérkezett az első dízelmozdony.
A Magyarországon egyedüli 950 mm nyomtávolság sok gondot okozott az idők alatt az üzemeltetőknek. A mozdonyokhoz, kocsikhoz nehezebb volt az alkatrészeket beszerezni, az új járműveket mindig át kellett alakítani, ezért a MÁV 1961-ben átépítette 760 mm-esre az egész vasutat. Ekkor selejtezték le a régi kocsikat és mozdonyokat, a Zsuzsit is. Ezt követően, az Mk48-as mozdonyok végezték a munkát. A kisvasút sok társához hasonlóan 1977-ben közlekedési koncepció áldozata lett. A pálya nagy részét felszedték, csak a nagy társadalmi nyomásra hagytak meg egy 16 km-es szakaszt. Ezt 1978-ban a Debreceni Közlekedési Vállalat vette át, és üzemeltette úttörővasútként. A rendszerváltáskor újra átkeresztelték a vasutat, de az aláírásgyűjtés és a tiltakozás ismét megmentette a pusztulástól.
A kisvasút megmentésére összefogtak a „Zsuzsi Kisvasútért Baráti Kör”, a civil kezdeményezők és az iskolák. Sikerült az Önkormányzatot is a kisvasút megmentése mellé állítani. 1996. július 13-án a „Zsuzsi” elindult.
2006 decemberében a vasút megkapta használatra a Közlekedési Múzeum 394.023 számú gőzmozdonyát Nyíregyháza helyett.
Határozati szám: 102/2017. (10.27.)
Kategória: ipari és műszaki megoldások